Hoe bewust ben jij van je imago? (2)

Hoi Ina,

Vorige week werd ik vijftig. Een leeftijd waarop je je doorgaans bewust bent van je imago. Toch word ik nog wel eens verrast door hoe anderen tegen mij aankijken. Want imago is vooral hoe anderen je zien, heb ik ervaren.

Onlangs gaf ik een workshop Personal Branding voor een groep vrouwelijke ondernemers van Vrouw in Bedrijf Alkmaar. Personal Branding gaat over imago en dus liet ik de dames een aantal oefeningen doen om hierover na te denken. Tijdens een van die oefeningen moesten de deelnemers in een of twee woorden op een geeltje schrijven welk imago zij de anderen toedichtten en dat op de rug plakken. Het viel mij op hoe leuk iedereen het vond om dit te doen én te ontvangen.

De geeltjes die ik op mijn rug had, gingen vooral enthousiasme, doorzettingsvermogen, gedrevenheid en sportiviteit. En hoe gek het ook mag klinken: dat waren echte eyeopeners voor mij. Ik weet heus wel dat ik vrolijk en ambitieus ben, maar dat is blijkbaar ook hoe anderen mij ervaren. Dat had ik in mijn vrouwelijke bescheidenheid voor het gemak over het hoofd gezien. Die paar woorden gaven mij ter plekke een enorme boost. De rest van de presentatie was een feestje.

Ik ben er nu trots op dat ik dit imago heb. Maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Als jong meisje was ik al een fanatiek mensje, op de basisschool wilde ik altijd hele hoge cijfers halen. Mijn klasgenoten konden dat niet waarderen. Ik snapte toen niet waarom niet, nu kan ik mij er iets bij voorstellen. Het leidde er wel toe dat ik er op de middelbare school voor zorgde dat ik niet te veel opviel. Ik huppelde daar vrij onopvallend met de goegemeente mee. Over imago gesproken…

In die vijftig jaar heb ik mijzelf aangeleerd om mijn gedrevenheid niet weg te stoppen, maar daar wel gedoseerd mee om te gaan. In situaties waarin je beter niet je kop boven het maaiveld kan uitsteken, blijf ik op mijn knieën zitten. Daar waar het wel wordt gewaardeerd je ware ik te laten zien, durf ik dat ook steeds vaker. Ik ben – zeker in de laatste tien jaar – ambitieuzer geworden, ik denk dat het kleine meisje van de basisschool zich weer meer durft te ontplooien. Dat heeft natuurlijk ook met leeftijd te maken en met het zelfvertrouwen dat je door de jaren heen opbouwt.

Nog even terug naar Personal Branding: ook daarin kunnen nog wel wat stappen worden gemaakt. Bij Personal Branding gaat het erom jezelf als Merk neer te zetten. Tijdens het maken van de presentatie heb ik natuurlijk ook over mijn eigen brand nagedacht en voor mijzelf bedacht waar ik hiermee naartoe wil. Conclusie: er is voor de komende tien jaar nog voldoende werk aan de winkel!

Annemarie

Annemarie Gerbrandy, 1967, is journalist, tekstschrijver en blogger bij Klare Taal. Zij heeft veel ervaring in de agribusiness, maar draait haar hand ook niet om voor onderwerpen over duurzame energie, samenleving en leescultuur. Ze is getrouwd met Ton en heeft twee zoons in de puberleeftijd. Verschenen: ’25 Obsessies’ – Het geheim van mijn moeder en 23 X Zwart Licht – Horrorvlucht KZX-4457.

Annemarie en Ina bloggen in Gerbrandy & Hollander over menige kwestie die hun intrigeert, emotioneert, frustreert, choqueert of charmeert.